EmmaKatariina

Portfolio

Kuvareportaasi Raumalta 19.2-23.2.2020

Pääsin taas käymään Raumalla kämppikseni kanssa ja tällä kertaa sain opettajalta tehtäväksi tehdä kuvareportaasi. Aiheena oli “kuinka mainokset näkyvät katukuvassa”. Minun täytyi siis kuvata erilaisia mainoksia ja näyteikkunoita sekä valita sieltä 5 hyvää ratkaisua ja 3 ei niin hyvää ratkaisua. Tässä jutussa esittelen ne teille. Mutta ensiksi kerron missä kävin kuvaamassa ja mitä ajatuksia se herätti. Teimme siis päivän mittaisen visiitin Poriin niin kuin viime kerralla kävimme Turussa. Pori oli oikein kotoisa pieni kaupunki, jota ehdimme nähdä hieman enemmän kuin Turkua. Kuvasin siis mainoksia Porissa että Rauman keskustassa ja Vanhassa Raumassa. Ennen tätä tehtävää en ollut kiinnittänyt paljon huomiota mainoksiin, mutta tehtävä avasi hieman silmiäni. Aloin katsoa mainoksia eri tavalla kuin ennen esim. värien käyttöä, fontteja, kuvia ja kuinka mieleenpainuvia tai näkymättömiä mainoksia on olemassa. Hyvin äkkiä löysinkin itselle suosikit ja ne joista en niin välittänyt.

5 hyvää esimerkkiä

1. Onnibus

Onnibus kuljetti meidät turvallisesti Raumalle, Poriin sekä takaisin kotiin Ouluun. Pidän Onnibussin punaisesta väristä, joka on hyvin näyttävä ja sen huomaa jo kaukaa. Bussissa lukeva teksti “nopea halpa luotettava” on hyvä myyntikeino ja Bussin logo on myös hyvin erottuva

2. Pentik

Pidin tästä, koska se oli erottuva muiden liikkeiden seassa. Pentikin logo on yksinkertainen ja tunnistettava ja lisäpisteitä se sai tästä näyteikkunan kauniista esille laitosta. Tämä näyteikkuna löytyy vanhasta Raumasta.

3. hotel port

Tämän bongasin Porin keskustassa. Erittäin näyttävät värit, joten huomasin tämänkin kaukaa. Fontit ovat kivat mitä tässä on käytetty. Fonteista tulee moderni fiilis ja kirjaimilla on uskallettu leikitellä. Ainoa miinus tässä on se, että ei saa selvää millainen hotelli tämä on. Itselleni tulee mieleen, onko tämä vastaavanlainen kuin Omenahotels?

4. joiku

Lappilaisena ja pohjoista rakastavana ihmisenä, tämä pisti erityisesti silmääni. Logo on niin yksinkertainen, että se ei vaadi muuta. Pidän tästä paljon ja haluaisinkin tietää, miten yrittäjä on päättänyt ottaa tällaisen logon. Erityisesti mietin että miten tällaisen löytää Porista?

5. cafe locale

Tässä taas hieman erilaisempi näyteikkuna, joka löytyy myös Porista. Tänne olisin mennyt kahville, ellei olisi ollut kiire. Tämä on hieman vanhanaikaisempi ja ehkä siksi kiinnostava nykyaikaisten kahvilaketjujen vierellä. Fontit ovat ihan kivat ja erottuvat ja seinän ruskea väri mukavan lämmin.

3 ei niin hyvää esimerkkiä

1. alanyA RAVintola pori

Tässä on vaan niin paljon informaatiota. On eri värejä ja monta kuvaa, että tulee vähän ahdas olo. Fontti on kuitenkin sama kaikissa teksteissä joka on hyvä. En ehkä heti itse tilaisi ruokaa täältä.

2. JW.ORG Pori

Hieman tylsähkö ikkuna sekä mainostaulu, joka ei oikeastaan kerro että mitä yritys mainostaa. Tämä näyttää myös siltä, että yritys on jämähtänyt mainostamisen kanssa johonkin 2000- luvun alkupuolelle.

3. Sähköliike Helle&Helle Pori

Hieman samankaltainen ikkuna, kuin edellinen mutta runsaammalla informaatiolla. Tein havainnon, että sininen väri mainoksissa ei kiinnitä ainakaan minun huomiota samalla tavalla kuin esimerkiksi punainen. Sininen ei myöskään ole yhtä kutsuva ja tuntuu, että se jää herkästi värikkäämpien mainosten varjoon.

Next Post

Leave a Reply

© 2021 EmmaKatariina

Theme by Anders Norén